Parašytas: 18 Gru 2006, 16:00
Informacinis pranešimas 2006-12-18
Į Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos rankas pateko viešai neskelbiamas Lietuvos aludarių asociacijos pranešimas LR Sveikatos apsaugos ministerijai bei LR Ūkio ministerijai. Pranešimas skambiai vadinamas „Dėl priemonių mažinti bendrai suvartojamo alkoholio kiekį Lietuvoje“. Pranešimo turinys šokiruojantis, žinant šių dienų Lietuvos alkoholio vartojimo situaciją ir su tuo susijusias problemas. Todėl manome, kad pranešime i6sakytos mintys turi būti paviešintos tiek visuomenei, tiek įstatymų leidėjams.
Eivenių 4(426), LT-50009 Kaunas
NTAKK Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija
Tel.: 8 614 05 997; aurelijus.veryga@gmail.com
LR Seimo nariams
2006-12-12
Alkoholio gamintojai nusitaikė į vaikus
Lietuvoje veikiančios alkoholio bendrovės deklaruoja turinčios savo garbės kodeksus ir pabrėžia, kad alkoholio vartojimas yra suaugusiųjų apsisprendimo reikalas. Taip pat pabrėžiama, kad alkoholio reklama yra skirta tam, kad informuotų vartotojus apie produktą (šiuo atveju alkoholį). Girdint šiuos alkoholio gamintojų argumentus norisi paklausti, kaip atsitiko, kad per nepilnus 10 metų ESPAD tyrimo duomenimis girtaujančių (geriančių alkoholį kas trečią dieną) vaikų padaugėjo 5 kartus ir vis daugėja. Atsakymas nevienareikšmis, tačiau gana aiškus, alkoholio bendrovėms galioja tik vienas kodeksas – pelno siekimo. Todėl šiandien galima atsakingai tvirtinti, kad alkoholio pramonė seniai peržengė visas padorumo ir moralės ribas orientuodami savo rinkodarą į vaikus ir jaunimą. Visiškai neseniai Lietuvos aludariai kreipėsi į vyriausybę prašydami liberalizuoti alaus mišinių prekybą ir reklamą. Kyla klausimas kas bus pagrindiniai šio produkto vartotojai. Turbūt nesunku atsakyti žinant statistiką apie alaus, sidro ir alkoholinių kokteilių vartojimą. Statistikos departamento duomenimis pagrindinis 15-17 m. amžiaus berniukų vartojamas gėrimas buvo alus, o to paties amžiaus mergaičių – sidras ir alkoholiniai kokteiliai.
Kiekvienas bent kiek rinkodarą išmanantis ekspertas pasakytų, kad tokie vaikų alkoholio vartojimo pokyčiai nėra atsitiktiniai, o logiškas, vykdomos nusikalstamos rinkodaros rezultatas, kuomet dauguma „lengvų“ alkoholinių gėrimų (sidro, alkoholinių kokteilių bei alaus) reklama yra orientuota būtent į vaikus. Alaus pramonė jau seniai nusispjovė į valstybės nuostatą drausti alkoholio reklamą sieti su sportu ir žymiais sportininkais. „Švyturio“ logotipai puošia krepšininkų marškinėlius, dar kelių alaus bendrovių logotipai puikuojasi ant krepšinio aikštelių grindų. Keista, bet tokie užrašai nelaikomi reklama. Įdomu būtų sužinoti su kuo vaikai asocijuoja alaus gamybos bendrovių pavadinimus nuėję į parduotuvę ir peršasi atsakymas, kad turbūt ne su tuoletiniu popieriumi, o su alumi. Turbūt niekas neprieštaraus, kad krepšinio žvaigždės ir jų elgesys daro neginčijamą įtaką berniukų elgsenai, kurie orientuojasi į krepšininkus, kaip į elgesio modelius.
Grįžtant prie nuostatos, kad reklama yra viso labo tik informacija apie produktą, norėtųsi paklausti apie kokį produktą informuoja „Kalnapilio“ reklama, kurioje kalbama apie lietuvių tautos savybes. Ar tik ne pati tauta čia reklamuojama kaip produktas. Arba ko siekė alaus reklama, teigusi, kad 1 iš 3 vyrų negeria alaus ir vis dar gyvena su savo mama ir po to sekantis klausimas: ar tu vienas iš jų?
Tokių pavyzdžių yra daugybė ir kyla klausimas kiek ilgai valstybė apsimes nematanti šių faktų? Galbūt tuomet kai alkoholio bendrovės nustos finansuoti politikų rinkimines kampanijas, o žymiausių alkoholio bendrovių vadovai taps „persona non grata“ aukščiausių valstybės pareigūnų organizuojamuose priėmimuose, ir kai Lietuvoje auganti ir perspektyvi jaunimo karta, o ne „Švyturio“ alus, bus įvardinta kaip „geriausia ką turime“. Gal jau atėjo laikas nutraukti alkoholio bendrovių viešpatavimą Lietuvoje ir atimti iš jų teisę pelnyti vaikų sąskaita. Visa Lietuva mato, kad situacija darosi nevaldoma ir neretai abejojama ar yra priemonių, kurios padėtų ją išspręsti. Tokių priemonių yra ir priešingai nei alkoholio gamintojų skleidžiama demagogija egzistuoja mokslu pagrįstos priemonės, kurios tikrai veikia ir mūsų manymu šioje situacijoje reikėtų nedelsiant:
- padidinti alkoholio kainą tiek, kad jos augimas, viršytų gyventojų pajamų augimą;
- visiškai uždrausti alkoholio reklamą ir rėmimą;
- sugriežtinti alkoholio prekybą ir bausmes už jo pardavimą nepilnamečiams;
- nedelsiant uždrausti alkoholio produktus imituojančių produktų, tokių kaip vaikiškas šampanas, pardavimą.
Netiesa, kad padidinus kainą vaikai pradės vartoti kontrabandinius ar padirbtus gėrimus, nes alus, sidro ir alkoholionių kokteilių niekas nepadirbinėja ir kontrabanda neįveža, nes tai neapsimoka. Todėl šios priemonės būtų ypač veiksmingos vaikams.
Pagarbiai
Nacionalinės tabako ir alkoholio koalicijos prezidentas Dr. Aurelijus Veryga
Tel.: 8 614 05997
El.p. aurelijus.veryga@gmail.com
Į Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos rankas pateko viešai neskelbiamas Lietuvos aludarių asociacijos pranešimas LR Sveikatos apsaugos ministerijai bei LR Ūkio ministerijai. Pranešimas skambiai vadinamas „Dėl priemonių mažinti bendrai suvartojamo alkoholio kiekį Lietuvoje“. Pranešimo turinys šokiruojantis, žinant šių dienų Lietuvos alkoholio vartojimo situaciją ir su tuo susijusias problemas. Todėl manome, kad pranešime i6sakytos mintys turi būti paviešintos tiek visuomenei, tiek įstatymų leidėjams.
Eivenių 4(426), LT-50009 Kaunas
NTAKK Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija
Tel.: 8 614 05 997; aurelijus.veryga@gmail.com
LR Seimo nariams
2006-12-12
Alkoholio gamintojai nusitaikė į vaikus
Lietuvoje veikiančios alkoholio bendrovės deklaruoja turinčios savo garbės kodeksus ir pabrėžia, kad alkoholio vartojimas yra suaugusiųjų apsisprendimo reikalas. Taip pat pabrėžiama, kad alkoholio reklama yra skirta tam, kad informuotų vartotojus apie produktą (šiuo atveju alkoholį). Girdint šiuos alkoholio gamintojų argumentus norisi paklausti, kaip atsitiko, kad per nepilnus 10 metų ESPAD tyrimo duomenimis girtaujančių (geriančių alkoholį kas trečią dieną) vaikų padaugėjo 5 kartus ir vis daugėja. Atsakymas nevienareikšmis, tačiau gana aiškus, alkoholio bendrovėms galioja tik vienas kodeksas – pelno siekimo. Todėl šiandien galima atsakingai tvirtinti, kad alkoholio pramonė seniai peržengė visas padorumo ir moralės ribas orientuodami savo rinkodarą į vaikus ir jaunimą. Visiškai neseniai Lietuvos aludariai kreipėsi į vyriausybę prašydami liberalizuoti alaus mišinių prekybą ir reklamą. Kyla klausimas kas bus pagrindiniai šio produkto vartotojai. Turbūt nesunku atsakyti žinant statistiką apie alaus, sidro ir alkoholinių kokteilių vartojimą. Statistikos departamento duomenimis pagrindinis 15-17 m. amžiaus berniukų vartojamas gėrimas buvo alus, o to paties amžiaus mergaičių – sidras ir alkoholiniai kokteiliai.
Kiekvienas bent kiek rinkodarą išmanantis ekspertas pasakytų, kad tokie vaikų alkoholio vartojimo pokyčiai nėra atsitiktiniai, o logiškas, vykdomos nusikalstamos rinkodaros rezultatas, kuomet dauguma „lengvų“ alkoholinių gėrimų (sidro, alkoholinių kokteilių bei alaus) reklama yra orientuota būtent į vaikus. Alaus pramonė jau seniai nusispjovė į valstybės nuostatą drausti alkoholio reklamą sieti su sportu ir žymiais sportininkais. „Švyturio“ logotipai puošia krepšininkų marškinėlius, dar kelių alaus bendrovių logotipai puikuojasi ant krepšinio aikštelių grindų. Keista, bet tokie užrašai nelaikomi reklama. Įdomu būtų sužinoti su kuo vaikai asocijuoja alaus gamybos bendrovių pavadinimus nuėję į parduotuvę ir peršasi atsakymas, kad turbūt ne su tuoletiniu popieriumi, o su alumi. Turbūt niekas neprieštaraus, kad krepšinio žvaigždės ir jų elgesys daro neginčijamą įtaką berniukų elgsenai, kurie orientuojasi į krepšininkus, kaip į elgesio modelius.
Grįžtant prie nuostatos, kad reklama yra viso labo tik informacija apie produktą, norėtųsi paklausti apie kokį produktą informuoja „Kalnapilio“ reklama, kurioje kalbama apie lietuvių tautos savybes. Ar tik ne pati tauta čia reklamuojama kaip produktas. Arba ko siekė alaus reklama, teigusi, kad 1 iš 3 vyrų negeria alaus ir vis dar gyvena su savo mama ir po to sekantis klausimas: ar tu vienas iš jų?
Tokių pavyzdžių yra daugybė ir kyla klausimas kiek ilgai valstybė apsimes nematanti šių faktų? Galbūt tuomet kai alkoholio bendrovės nustos finansuoti politikų rinkimines kampanijas, o žymiausių alkoholio bendrovių vadovai taps „persona non grata“ aukščiausių valstybės pareigūnų organizuojamuose priėmimuose, ir kai Lietuvoje auganti ir perspektyvi jaunimo karta, o ne „Švyturio“ alus, bus įvardinta kaip „geriausia ką turime“. Gal jau atėjo laikas nutraukti alkoholio bendrovių viešpatavimą Lietuvoje ir atimti iš jų teisę pelnyti vaikų sąskaita. Visa Lietuva mato, kad situacija darosi nevaldoma ir neretai abejojama ar yra priemonių, kurios padėtų ją išspręsti. Tokių priemonių yra ir priešingai nei alkoholio gamintojų skleidžiama demagogija egzistuoja mokslu pagrįstos priemonės, kurios tikrai veikia ir mūsų manymu šioje situacijoje reikėtų nedelsiant:
- padidinti alkoholio kainą tiek, kad jos augimas, viršytų gyventojų pajamų augimą;
- visiškai uždrausti alkoholio reklamą ir rėmimą;
- sugriežtinti alkoholio prekybą ir bausmes už jo pardavimą nepilnamečiams;
- nedelsiant uždrausti alkoholio produktus imituojančių produktų, tokių kaip vaikiškas šampanas, pardavimą.
Netiesa, kad padidinus kainą vaikai pradės vartoti kontrabandinius ar padirbtus gėrimus, nes alus, sidro ir alkoholionių kokteilių niekas nepadirbinėja ir kontrabanda neįveža, nes tai neapsimoka. Todėl šios priemonės būtų ypač veiksmingos vaikams.
Pagarbiai
Nacionalinės tabako ir alkoholio koalicijos prezidentas Dr. Aurelijus Veryga
Tel.: 8 614 05997
El.p. aurelijus.veryga@gmail.com